Klantenkaart bevordert loyaal klantgedrag

Een klantenkaart is een vorm van een loyaliteitsprogramma. Dit is een gestructureerde marketingactie die loyaal koopgedrag van u als klant beloont en bevordert. Het doel van het bedrijf dat de klantenkaart uitgeeft, is om u als klant aan zich te binden zodat het marktaandeel en de winst van het bedrijf vergroot worden. Het is de bedoeling dat u vaker terugkomt bij het bedrijf om er geld uit te geven.

Procedure van de klantenkaart

Deelnemende klanten krijgen vaak een klantenkaart, puntenkaart of clubcard: een plastic kaart meestal ter grootte van een pinpas. Er is een elektronisch spaarsysteem waarbij punten worden toegekend, evenredig aan de bestedingen die u doet bij het bedrijf. Soms worden er (zelfklevende) zegels uitgegeven die u op een zegelkaart moet plakken. Dit komt echter steeds minder vaak voor, omdat consumenten het te veel moeite vinden om de zegels te bewaren en thuis op te plakken. Voordeel is wel dat u ook een ‘beloning’ kunt krijgen wanneer u de klantenkaart toevallig niet bij u hebt.
Soms zijn de punten die u toegekend krijgt op basis van uw aankopen gratis, maar soms moet er ook voor betaald worden. Het bedrijf impliceert daarmee dat de goederen die u met de gekochte punten kunt kopen, relatief veel meer waard zijn dan het totaalbedrag dat u uitgegeven hebt aan gekochte punten. Dit is echter niet altijd het geval, waardoor het belangrijk is om goed na te denken alvorens mee te doen aan een dergelijk programma. De systemen waarbij u gratis punten krijgt, zijn wat dat betreft veiliger: alles wat u met de punten kunt doen, is extra, omdat u er niet voor betaald hebt.
Bij gratis punten krijgt u bijvoorbeeld korting op aankopen in de toekomst of u kunt een artikel gratis aanschaffen. Bedrijven met een klantenkaart hebben vaak contacten met leveranciers waar zij de cadeaus die u kunt aanschaffen in ruil voor punten, relatief goedkoop kunnen ingekopen.

Voorbeelden van bedrijven met klantenkaart

Voorbeelden van bedrijven met een klantenkaart zijn tankstations en supermarkten: Shell geeft zegeltjes en Airmiles uit, BP geeft FreeBees en Total geeft Rockspunten. Bij de supermarkten kunt u Bonuspunten sparen bij Albert Hein, Rockspunten bij Super de Boer en zegels bij Em-Té.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>